diumenge, 3 de juliol del 2022

VALL FOSCA, ESTANY DE FILIÀ I ESTANY GENTO

Fa 15 anys vaig estar per feina a la Vall Fosca i ara que caldrà actualitzar-la hem aprofitat un cap de setmana per veure que hi hauré de fer i de passada caminar amb les nenes per aquesta zona plena de llacs. Sortides de 400 o 500 metres de desnivell i de 5-15 km són les que ens van millor, així de dissabte a la tarda amb la feina feta, pugem amb la furgo per la pista cap a la Vall de Filià. Costa tenir una opinió concreta de la fallida estació d'esquí de Vall Fosca. Per un costat no crec que fes falta projectar una nova estació d'esquí a Catalunya quan les que hi havia ja feien aigües, i menys en una zona de poca neu i força ventat, perquè no ens enganyem, quan hi ha neu a la Vall Fosca n'hi ha a tot arreu...i sinó tens l'exemple de Llesuí a l'altre vessant, ja tancada. L'estació a més tenia una orientació sud-est seguint lavall, amb algunes pistes nord...tampoc era el millor racó. Per tant tinc clar que no feia falta. Ara bé, un cop "desgraciada" la vall no penso que sigui manera de deixar-la com es va deixar. Les instal.lacions de les pistes d'esquí devien estar al 70% executades, a falta dels cables, les cadires i acabar els edificis d'arribada i arrencada del telefèric. Amb això, entre estiu i hivern, la Vall Fosca encara n'hauria tret algun rendiment com a Vall, no com empresa. Però els bancs van deixar de finançar el desastre que finançaven i ara ha quedat desastre i mig. Algun dia caldrà o acabar-ho o desmuntar-ho tot. Per això dic que costa tenir opinió de què cal fer amb tot allò.

Bé, nosaltres a lo nostre, aparquem a la tarda i sortim caminant fins l'estany de Filià, una joia d'estany amb unes truites de 2 pams. Llàstima que no hem agafat les canyes, perquè aquesta tarda ens l'hauríem passat pescant! Caminada ara mateix solitària però ben bonica. Tornem a la furgo i baixem a dormir a la presa de Sallente, ja que demà volem pujar a l'Estany Gento per la canal de Pigolo que ja hem fet estiu i hivern, i seguir l'antic carrilet que farà les delícies de les nenes.

Ens llevem d'hora i a les 9 ja estem caminant. Avui la Nora flaqueja una mica, però quan arribem al carrilet i els túnels revifa i seguim caminant fins l'estany. Parada per esmorzar al costat de l'estany fins que la Gemma diu "coi aquesta aigua puja, m'estic mullant el cul". Doncs sí, en qüestió de minuts veiem com l'aigua puja cenímetre a centímetre, doncs com que és cap de setmana deuen estar bombant aigua del llac de baix cap aquest. Costa de creure que pugi tan ràpid el nivell d'aigua, tenint l'extensió que té l'estany!!!

Amb la panxa plena, baixada ràpida fins la furgo i cap a dinar falta gent!