diumenge, 21 de juny del 2026

PUIG DE COMA DOLÇA (i PUIGMAL DE LLO)

Feia un mes que portava de cap pujar el Puig de Coma Dolça, però per anar bé havíem de dormir "a peu de via", perquè sinó sortint de casa són dues hores de cotxe, complicat si vols evitar la calor del migdia. Així que aquest cap de setmana, aprofitem per provar-ho. Finalment no pugem per l'oest, sinó per l'est, passant primer pel Puigmal de Llo, però aquesta ruta estava pensada per fer el Puig de Coma Dolça, encara que més baix, era el motiu de l'excursió, així que encara que fos més alt el Puigmal de Llo, avui no tenia importància.
Ens llevem a quarts de set, esmorzem i a un quart de vuit ja estem caminant, a la fresca. Tota la pujada ja la vam fer fa 3 anys amb les nenes quan vam fer la circular al Puigmal. Avui trobem restes de neu i com que hem sortit d'hora, no ens toca al sol fins que som al coll. Sorprenem algun isard pasturant aprop del camí que ni s'imuta al veure'ns passar. Hem pujat molt bé a l'ombra i després de tombar cap al nord-oest, amb dues hores ja hem fet el Puigmal de Llo i són les 9 del matí. Quin goig tan d'hora, ja haver fet un cim. Baixem una mica i parem a menjar, tot contemplant l'antiga estació de Puigmal. Una llàstima que tanqués. No m'agrada que s'obrin noves estacions, n'hi ha suficients, però tampoc m'agrada que tanquin les existents, menys Puigmal, que tenia bona orientació, altitud i sí, tenia una mica de vent a les carenes, però la majoria del domini estava protegit. 

Amb la panxa plena baixem a fer el cim del dia. Encara que soni malament, baixem. També ens va passar a l'Argüelles, on el coll d'accés era més alt que el cim. Avui baixem per aquests prats, on també pasturen ramats d'isards i just abans d'arribar al Coma Dolça em miro les baixades directes al cotxe, per on m'agradaria fer una baixada amb esquís, esperem la temporada vinent. Quan arribem al Coma Dolça, ens creuem amb un francès que puja de Llo. També ens hem creuat amb una parella i poc més, entre l'hora i el lloc, no és gaire freqüentat.
Baixem pel torrent primer, net i quan es complica marxem a l'esquerra a buscar els prats que ens porten fins el refugi de Mata, una bona cabanya de fusta per passar l'hivern. Amb esquís hi hauria trams de força bosc per baixar, però es podria fer. La llàstima seria el flanqueig de tornada, per això penso que es molt millor baixar les pales franques d'abans del Coma Dolça, que donen directe al refugi del fons de vall. Nosaltres ara per camí ja anem marxant cap al cotxe i així acabem una bonica circular, inèdita per tots, amb cim inèdit per tots, amb poc menys de 5 hores inclòs parades i menjar i +1000 positius. Baixem a menjar cap a Llo i cap a la piscina falta gent!

 Sira, Nora, Gemma i Samuel

diumenge, 14 de juny del 2026

TOSSAL DEL PAS DELS LLADRES

El blog és el meu dietari de muntanya, el meu petit diari, no massa secret, però que em permet girar la vista enrera i recordar temps que ja han passat. Avui 14 de juny, sense tenir molt clar si faríem això o allò, hem anat a pujar amb les nenes el Tossal del Pas dels lladres. Quina casualitat, l'última vegada que el vaig pujar caminant va ser un 13 de juny de 2009, dissabte. Esquiant no fa pas tant, aquest mateix hivern. Aquell any, diumenge també queia amb 14 com avui. Han passat 17 anys, no m'ho sembla pas, em sembla que fós ahir, em sembla que encara noti les cames cansades en veure les fotos i endevinar que en Gordillo em va fer manxar fort.

Avui qui em fan cansar són les nenes, a mi i a la Gemma. Pugen lleugeres xerrant, mentre nosaltres anem suant. Sortim de la font de l'home mort, remuntem el torrent i del torrent al coll que hi ha entre el Dòrria i el Pas dels lladres. Carena i amunt fins al cim, on parem a menjar. La Nora no ha callat en tot el camí, mentre jo feia penitència. Baixem en circular cap a l'est, seguint la carena i després de dret per la tartera, on un hivern de fa una colla d'anys ens va baixar un allau amb en Maso, en Russi, en Joel i jo. A baix sorprenem un grup nombrós de més de 30 isards, els observem en silencia, ells també. Dubten si anar amunt, però les pastures són avall. Intentem no molestar i així s'estalvien de remuntar la tartera. És un grup nombrós que fa les delícies de les nenes. Els explico que no fa gaires anys, amb en Dani, vam sorprendre a l'hivern un nombrós grup d'isards, en unes pales nevades al Catllar, amb un tou de 40 cm de neu pols. Sense voler em vaig veure esquiant al mig dels isards, greu em sabia perquè per més que saltaven, la neu pols les feia esbufegar mentre jo lliscava tant o més ràpid que ells sense esforç. Com vaig poder em vaig posar en un lateral perquè poguessin fugir de mi avall que fa baixada, mentre en Dani contemplava l'espectacle des del darrera.
Com que d'animals va, també treue el cap a saludar una marmota, que es fica el cau, però es deixa mirar mentre mastega herba seca. Ja fa calor i tenim ganes de dinar, al cotxe ens espera el dinar i 4 gelats al congelador. Petita refrescada de peus per païr i carretera cap a casa.

No sé si passaran 17 anys més, si és el cas hauré canviat força més.


La vida són records, que disfrutes mentre els crees i quan els recordes, els revius.

Sira, Nora, Gemma i Samuel

diumenge, 7 de juny del 2026

COMA DE VACA

Sembla que el temps no passi, però sí, va passant. La Sira i la Nora ja tenen 9 i 10 anys i sovint ens passa que repetim excursions que havíem fet la Gemma i jo fa anys o amb els amics. Tot però, de cop i volta fa 15 i 20 anys. Coma de vaca no és una excepció. Sí que hi he tornat amb esquís, o corrent pel Balandrau, però el que és pujar des de la central de Daió no hi havia torant des que hi vam pujar amb els pares fa 13 anys, un onze de setembre i en fa 23 que hi vaig pujar per primera vegada. Encara que els ulls s'entesten a mirar el teu entorn, les muntanyes i fins i tot a tu mateix com si tinguessis 16 anys, resulta que no, que en tens 16 gairebé 3 cops. De fet no hi ha manera més pragmàtica de tornar a la realitat que aixecar-se després de fotre't una una tomanya esquiant, caminat o amb bicicleta. Ja no és el mateix, ni ets de goma, ni t'aixeques tant ràpid ni l'oblides l'endemà.


I tot i això no ens podem pas queixar, de fet ben content que la il.lusió de trescar per les muntanyes estigui tant intacte com les forces per fer-ho. Avui no ens hem llevat gaire d'hora i de fet no en donàvem ni un duro, doncs pensàvem que a les 10 l'aparcament de Daió ja estaria ple. Però es veu que quedava un lloc, 5 euros pim-pam i comencem a caminar sabent que dinarem tard si és que dinem. Pugem a bon ritme, de fet ara també les nenes ens recorden que no tenim 16 anys. Quan apreten, ja costa seguir-les. Sort que la Nora es posa a explicar un llibre dels cinc i es passa tota la pujada xerrant (jo que atrapo oxigen com una aspiradora i ella xerrant). La Sira també està en forma i sinó les frenem ens quedem enrera. No recordava quan tros hi havia, però al final hem pujat prou ràpid, 2 hores i 20 minuts, sort perquè havia vist un rètol quan feia una estona que caminava que posava 2 h 50 minuts i ja m'havia espantat. Aquest any baixa molta aigua i està tot molt bonic. Anem al refugi a buscar una fanta i una coca-cola i el guarda dona quatre llaminadures a les nenes. Dinem fora i ja sense massa por de pluja anem baixant xino xano, amb parada per bany inclosa.

Al final han sortit gairebé 16 km i poc més de +1000, és prou llargot pujar per aquí. A veure si el pròxim cop podem fer-hi alguna travessa.

Sira, Nora, Gemma i Samuel