diumenge, 13 d’octubre del 2013

PUIG DE PASTUIRA PER SETCASES

Feia molt temps que tenia aquesta ruta entre cella i cella...Una zona propera a casa però per on mai havia caminat. Si que havia fet el Puig de Pastuira (o Borregues segons mapa i el del Pastuira el de més avall) per altres bandes, però la vall del Catllar i de la jaça del triador només hi havíem tret el cap amb en Cesc i la Mariona ara ja fa uns quants anys... Així que rumiant-rumiant, vaig pensar una ruta pujant des de Setcases, fent els cims de Pastuira i de les Borregues i baixant per la vall. La veritat és que en aquesta zona hi ha poc camí marcat i em semblava més fàcil baixar la jaça del Triador amb les seves set cabanes, que no pas pujar-hi. Al final el resultat és que la pujada des de Setcases, a part del bon dia dels gairebé +1500 m, està poc marcada.

Després de fer algunes voltes pels carrers de Setcases buscant el camí de les creus, inici de la pujada, al final l'encertem i ens comencem a enfilar amunt. Primer puja xino-xano, però de seguida el camí comença a revirar-se i finalment es perd davant d'un camp. Aquí en Roger i la Jes veuen més clar baixar, doncs el dia pinta molt llarg i feixuc. Al final fan una pujada al Bastiments i ens trobem tota la "family" a Camprodon a la tarda. Nosaltres seguim amunt, després de travessar horitzontalment el camp, primer bosc amunt i després ja prats. Enfila fort fins que arribem al Puig de Pastuira, de 2300 i escaig, segons els mapes de l'ICC. D'aquí veiem la carena fins el cim de les Borregues (que tota la vida li he dit Pastuira, com altres mapes). Sort que al final hem esmorzat una mica abans, doncs primer dèiem de fer-ho en aquest cim de 2300...però tot just érem al voltant de 1800!!! Hauríem arribat dalt mots de gana. Ara fa una mica de fred i bufa el vent. Veiem els primers rastres de neu de la temporada, just rere unes roques que fan una bona ombra...De fet aquesta ruta la volia fer també sense neu per veure les possibilitats amb neu de cara a l'hivern. Les pendents sud de sota el Pic de Pastuira-Borregues, tenen fama d'allavoses i és una zona poc visitada a l'hivern. M'interessava veure doncs el relleu i l'accés.

Finalment, després de bufar una mica i d'apretar dents per veure qui arriba abans, arribem els quatre dalt del cim. Les vistes són esplèndides, des del Puigmal, a l'Infern, passant per Bastiments, Canigó i Costabona, però sense deixar els cims de l'alta Garrotxa, Comanegre i Bassegoda. D'aquí baixem direcció al Fontlletera, però sense enfilar-nos-hi, doncs hem de trencar ja a l'esquerra cap a la vall per la jaça del Triador. Mengem un parell de galetes i ens mirem per on encararem la baixada. No trobem massa restes de camí així que tirem pel dret, ben bé fins a la cabanya del Triador, més que un bon aixopluc en cas de necessitat, o destaca la porta estreta suposo que per evitar que vent i fred entrin dins la construcció.

Durant tot el dia hem vist grups nombrosos d'isards, fàcilment de més de 20 i 30 exemplars. Aquí estan ben tranquil.ls doncs no hi passa gaire gent. Continuem baixant, trobem uns cavalls i ens dirigim cap a la riera. El camí no és pas evident, o el que en queda, sort que no té pèrdua la vall, és com diu el nom avall que fa baixada! Just abans de creuar el riu i parar per dinar, fem el tram més brut i poc definit, baixant com podem vora la riera i entre roques. Això a l'hivern em xafa els plans...quin mal accés que hi deu haver amb esquís, a part de molts trams exposats als allaus que puguin baixar de més amunt...Potser la zona es limita a baixades pel torrent del Triador des del Pic de Fontlletera i posant pells altre cop per remuntar-lo, doncs la sortida per baix sembla poc apte, però no impossible. Després un cop a la pista, la baixada fins a la carretera es fa tranquil·lament. Nosaltres trenquem pel PR direcció a Setcases, on tenim el cotxe, doncs no ens cal baixar fins el Catllar a peu de carretera. L'Ester es posa a córrer l'últim tram fins pràcticament Setcases i a la resta ens toca fer el mateix. Al final han estat 8 hores inclòs parades per esmorzar i dinar, per una ruta que té al voltant de 20 km i +1600 de desnivell. Sort que ens ha fet un gran dia!!!