diumenge, 25 d’agost del 2019

Dia 14-24 d'Agost - De Sotres a Cabárceno
Dia 15-25 d'Agost - De Cabárceno a casa

Dia 1-11 d'Agost - De casa al Moncayo

Aquest any de tanta calor, que sovint hem arribat als 40º, necessitàvem algun lloc fresc on es pogués dormir bé. El nord d'Espanya no el coneixem gaire tret del País Basc, així que serà l'excusa perfecte per visitar-lo, i en tot cas tornar-hi  algun altre dia quan l'Adri i la Marta no siguin de vacances!!! Carreguem la furgoneta fins dalt, menjar a la nevera i el rebost ple. Dubto fins l'últim moment si agafar o no les bicis, doncs amb el portabicicletes carregat costa molt obrir el maleter per agafar coses...però també és cert que s'ho passen molt bé les nenes anant en bici. Així que vinga, un trasto més!!! Apart de tot això aquest any he afegit plaques solars al sostre i un dipòsit d'aigua neta de 20 litres, amb això tenim bastanta independència.

Com que no volem pas fer tot el camí d'una tirada, parem a la zona del Moncayo, plena de parcs eòlics, i ens acostem a la tarda caminant fins al refugi-alberg on arrenca la caminada al cim. No el pujarem pas, doncs és massa desnivell per les nenes, ja hem fet un tram de pista tot xerrant, que és com es distreuen més. Baixem a sopar i a dormir fora de la zona del parc del Moncayo, al costat d'un petit llac-presa on passem la nit molt tranquils.

Dia 2-12 d'Agost - Del Moncayo a Vinuesa

Aquest any tenim al cap només quatre o cinc coses concretes a fer durant les vacances, la resta serà improvisat. Quan ens hem llevat he vist que podríem pujar per Soria en comptes de fer més autopista, així que marxem per carreteres secundàries i tranquil.les direcció nord. Parem a Soria per anar a veure l'ermita de Sant Saturio, on hi arribem amb una caminada circular al voltant del riu Duero. La zona és molt tranquil.la, familiar i ben cuidada. A la tarda després de dinar aprofitem per fer una volta en bici per Sòria, que també té un casc antic petit però bonic i anem a dormir més al nord, a Vinuesa, no sense abans fer un passeig de vespre fins al pont del pantà de la Cuerda del Pozo!

Dia 3-13 d'Agost - De Vinuesa a  Lagunas de Neila

Avui hem dormit pràcticament dins al poble, la Gemma i les nenes van a comprar croissants i napolitanes mentre jo endreço els llits. Avui volem pujar fins a la Laguna Negra, un llac que he vist al mapa. Quedo parat de les grans extensions de pi que hi ha al nord de Soria, a voltes em sembla estar a la zona de Les Angles de la cerdanya francesa, però amb pi roig en comptes de negre. Quan pugem la carretera de la Laguna la sensació és la mateixa. Vinuesa està a més de 1000 msnm...i l'aparcament de la Laguna gairebé a 1600 (4 euros). Sortim caminant pel PR, enmig del bosc i amb un parell de quilòmetres i 250 de densivell arribem al llac. Si s'hagués pogut pujar en cotxe fins dalt (suposo que si fora de temporada) hauríem provat d'anar al següent llac o fins i tot al Pico de Urbión. La baixada la fem per la carretera perquè la gana ja ens fa córrer. Les nenes queden ben adormides quan agafem el cotxe a la tarda per anar cap al naixement del riu Arlanza, que brolla com una font. Ja cap al vespre pugem a dormir a l'aparcament de las Lagunas de Neila.

Com que mai en tenim prou i tot i que és tard, veig que hi ha un parell de llacs propers...però no prou propers per anar-hi a peu (després de la pallisseta del matí), així que agafem les bicis i ens plantem abans no es pongui el sol amb una passejada ben maca pel mig de les vaques fins aquest dos llacs.

Ara sí, sopar i a dormir, bé jo aprofito per pujar fins al mirador abans no es pongui el sol. Des d'aquí també es veuen els Picos de Urbión. Demà més.

Dia 4-14 d'Agost - De Lagunas de Neila a Burgos

Després d'una nit freda (estàvem a 1800 gairebé), fem un bon esmorzar per acabar de veure els dos llacs que ens falten de la zona. Quan hi som, em miro la carena, em miro el mapa i em sembla veure que per aquí ha de pujar algun camí. Un cop al segon llac, just darrera al refugi trobo una fita. I com que som fluixos de ment, ens hi emmerdem! Sense aigua i sense previsió de caminar massa ens tornem a marcar una bona circular, arribant a la carena superior des d'on es té una vista realment bonica dels quatre llacs alhora. Quin paisatge més espectacular això de les Lagunas de Neila!!!

Amb la caminada, les nenes agafen son i jo aprofito per arribar fins al cinquè llac, l'inferior, on hi ha un refugi una mica abandonat. També bonic, però tot i que es podria fer en bici el camí optem per deixar-els descansar, anar per dinar, i enfilar camí cap a Burgos, amb el dipòsit de la furgoneta una mica buit. No patim però gairebé...ens fem un fart de passar pobles del "granprix de verano", que si Huerta de Arriba, Huerta de Abajo...tot pobles petits amb una carretera de 4 metres d'ample. Parem a dinar quan ja veiem coll avall que arribarem a Burgos.

Dinem i acabem de conduir fins a la ciutat. No prou cansats, visitem una mica el casc antic, la Catedral, verenem i pugem fins el castell i el mirador, amb bones vistes de Burgos. Ara sí em toca anar a buscar el cotxe perquè tenim les nenes planxades. Avui anem a càmping!

Dia 5-15 d'Agost - De Burgos a San Miguel de Aguayo

Amb el periple d'ahir, avui anem una mica més relaxats, ens arribem a Fontibre a veure el naixement de l'Ebre, tot i que ja està acceptat que en realitat neix a Alto campo, seguint el riu Híjar. El lloc està bé però no per dedicar-hi el dia. Sembla mentida que d'aquesta font tan petita en surti aquest riu tan gran!!! Per resumir-ho és com si de Cogolls en sortís el Roine!.

Dinem sota un cel gris, el primer de les vacances, tot i que els dies anteriors el sol no era sinònim de calor. S'estava bé, doncs tota aquesta zona nord de Castella té altures considerables, sovint per sobre dels 1000 m i de calor poca. Aquí on som val la pena arribar fins a l'aparcament superior de Alto Campo estació d'esquí. Estem de sort i la boira està per sota nostre i gaudim de grans vistes de la zona i ara sí, de Picos d'Europa. Mentre les nenes acaben el son ja estic tramant la següent...el Pico de los tres mares, un Taga de 200 m de desnivell i uns 3 quilòmetres anar i tornar. Serà un bon lloc per berenar. Dura pujada per les nenes (la Nora amb dos anys i mig no se li pot demanar més) però amb recompensa amb un bon berenar a dalt.

Amb la panxa plena busquem lloc per dormir, i trobo al costat d'un petit poble un gran llac-pantà amb una zona recreativa. Dormim acompanyats d'una petita autocaravana.

Dia 6-16 d'Agost - De Sant Miguel de Aguayo a Cabárceno

L'endemà al matí ens despertem amb un dia radiant i amb el soroll de cavalls i vaques que baixen galopant de les muntanyes a veure al llac. Un bon espectacle mentre esmorzem. Avui anirem a Santander i amb el bo que fa com serà que no ens banyem. Al final aparquem a la Playa de Mataleñas, una bonica cala de Santander. La ciutat la visitem poc, quedarà per la pròxima visita, però la banyada d'avui és de les que es recorden. Dinem i anem a aparcar d'hora al costat del parc d'animals de Cabárceno, doncs havia llegit que quedava ple molt ràpid. Està al costat d'un petit llac, molt bona zona per dormir i perfecte per l'endemà visitar el parc. Mentre faig el sopar les nenes ja han vist elefants i búfals!

Dia 7-17 d'Agost - Cabárceno

Avui dediquem tot el dia al parc, que amb canalla val la pena. És un tipus de parc com Sigean, però fas més amb cotxe tota la visita i deprés un vol amb telefèric des de dalt. Veiem tot tipus d'animals, que si elefants, hipopòtams, zebres, girafes...mentre vas circulant vas parant el cotxe davant de cada tancat. També aprofitem per veure l'espectacle de lleons marins (no pas foques, ja que tenen orelles!!!, alguna cosa hem après), l'espectacle d'aus rapinyaires i un bon reguitzell d'ossos, lleones i lleons, micos, etc...

Un bonic dia que fa que tornem a dormir al mateix lloc, doncs no cal moure'ns.

Dia 8-18 d'Agost - De Cabárceno a la Pola de Somiedo

Avui és el primer dia que tenim mal temps, plou i amb això canvi de plans. En comptes d'anar cap a la part central de Picos anirem com més a l'oest millor, per així travessar la pertorbació ràpid i tornar a gaudir de bon temps. La zona de Somiedo ja me l'havia mirat i tenia algunes excursions pensades als llacs. I arribem a la tarda i pugem fins al poble del Valle del Lago. Pensava que podríem pujar més amunt, però està tancat el trànsit. Cap problema, traiem bicis i a pedalar amunt. Tot i això avui "miau", ja que la pista té 7 km i gairebé 400 de densivell. Suem la cansalada i ens quedem a 2 km, a unes rampes molt fortes. Quedarà per guan siguin grans el Lago del Valle!

Ens quedem a dormir a Pola de Somiedo, doncs l'endemà volem provar des del coll del Alto de Farrapona fer els llacs caminant.

Dia 9-19 d'Agost - De Pola de Somiedo a La Plaza

Avui anem d'hora i pugem fins al port mateix. Aquí surt una bona caminada per veure els 3 llacs de la zona. També es podria enllaçar amb més quilòmetres i desnivells fins al Lago del Valle, però ho descartem. Ja estem molt contents de la caminada i el desnivell que fem per fer tota la ruta, uns altres bons 300 m de desnivells i un bon tros. Zona molt bonica i que val la pena visitar. Per no repetir la tornada amb cotxe a Pola de Somiedo (on volem anar a banyar-nos a la piscina coberta), baixem del port de Alto de Farrapona cap a Lleó, concretament cap a Torrestío i fem una bona volta per tornar a entrar a Pola de Somiedo pel sud, pel "puerto".

A la tarda relax a la piscina coberta, amb sauna i jacuzzi inclòs!!! Per no repetir lloc de dormir avui conduïm una mica la tarda fins a Plaza, punt de pas per la ruta que volem fer cap a Covadonga, tot tornant a entrar a Lleó pel puerto de San Isidrio.

Dia 10-20 d'Agost - De la Plaza a Covadonga

Avui toca conduir una mica fins arribar a Covadonga, on volem dormir. Però no hi anem per la ruta més ràpida, sinó que seguint la carretera paral.lela a la senda del Oso (bon lloc per fer un parell de vies verdes) ens dirigim cap a l'oest i després cap al sud per entrar a Lleó pel puerto de Sant Isidrio (zona de pistes d'esquí), amb un parell de llacs, un dels quals apofitem per estirar les cames, i d'aquí anar pel puerto de Tarna, baixar altre cop i entrar a Covadonga pel sud, pel puerto de Portón, passar pel bonic poble de Oseja de Sajambre i baixar pels "desfiladeros". S'ha de dir que ja per arribar a Pola de Somiedo carreteres estretes no gaire recomanades per autocaravana, però la ruta de Pola de Somiedo a Covadonga que hem seguit, tres quarts del mateix. Això sí, molt bonica!

Intentem arribar no gaire tarda a l'aparcament 4 de Covadonga, doncs volem tenir lloc per demà pujar als llacs abans no tanquin la carretera a les 8.30.

Dia 11-21 d'Agost - De Covadonga a Mirador del Fitu

Durant la nit he rumiat molt si pujar en bus o amb cotxe. El primer més ecològic té també avantatges com ara congestionar menys la zona, menys tràfic, més descansat. Però anant amb nens petits m'interessa no tenir massa lluny al cotxe, per dinar més còmodes i dormir quan els vingui la son...així que a les 7:30 les despertem i les posem a les cadiretes encara mig adormides i enfilem carretera amunt seguint tot el tràfic que vol entrar al parc abans no tanquin la carretera!!! Estem de sort i encara tenim aparcament a dalt, a la Buferrera, on esmorzem.

Amb la panxa plena ens mirem el mapa i provem de fer la ruta llarga, que enllaça els dos llacs, la mina, la carena i torna per darrera. Amb paciència i mica en mica l'aconseguim fer tota...que no és pas curta. Em surt una ruta de gairebé 7 km i 150 de desnivell, resseguint els llacs amb molt  bon dia i una vista impressionant. Arribem al cotxe a l'hora de dinar, dinem i aprofitem que les nenes queden adormides per baixar en cotxe darrera un bus, que així no fem nosa. Visitem el santuari de Covadonga, la santa cova i altre cop a descansar.

Conduïm una estona i ens dirigim cap al mirador del Fitu, on caminem fins al mirador i després baixem a dormir a l'aparcament, amb unes vistes formidables de la costa i la posta de sol. Lloc molt recomanable de passar la nit.

Dia 12-22 d'Agost - De Mirador del Fitu a Potes

Avui ens mereixem dia de descans després de la caminada de Covadonga i tot el que portem a sobre. Fa bon dia i baixem a la platja del Barrigón, on per 3 euros podem aparcar, banyar-nos, dinar, jugar al parc, etc... Aquí l'aigua es freda tot i el sol que fa, molta gent fent surf que em tempta fort per apuntar-m'hi. Un altre dia serà. Aquesta part del nord d'Astúries es força difícil aparcar furgonetes sense pagar per dormir i està molt ple tan càmpings com aparcements de surf. Això vol dir soroll. Com que ja teniem idea d'anar cap a Fuentedé, sortim en cotxe fins a Potes, on anem a dormir al càmping dels afores, molt tranquil. Ens fan un lloc a costat de la piscina, més econòmic, perquè està tot ple. Aprofitem la tarda-vespre per banyar-nos al a piscina i després dutxa sopar i a dormir!

Dia 13-23 d'Agost - De Potes a Sotres

Ja havia llegit que pujar al telefèric de Fuentedé en temporada alta era una odissea, tot i això ens hi apropem amb la calma després de fer un passeig i compres de records a Potes, bonic poble. Amb tot arribem a les 11 tocades a Fuentedé i després de mirar tot el que implica i sentir per megafonia que "el tiempo estimado para subir al teleférico para los que compran la entrada en este momento es de 2 horas y 45 minutos" pitjo l'accelerador a fons per recular 2 km fins a Espinama, d'on surt una pista que et puja a la mateixa zona de l'arribada superior del telefèric. Nosaltres no hi anem perquè tindríem una caminada d'uns 3 km per muntanya, però és la baixada que fa molta gent que puja el telefèric però baixa caminant. Nosaltres ens enfilem amb la furgo per aquesta pista estreta que s'enfila fort. Sort del 4x4 perquè sinó hauríem patinat per pujar.

Un cop dalt arribem fins el refugi de Aliva, però baixem a dinar al costat de l'Ermita de les Neus, sobre uns prats verds plens de flors liles, amb cavalls i bones vistes. Amb la panxa plena seguim la pista ara de baixada cap a Sotres. Fins ara no ho he comentat, però és impressionant la petjada glaciar a la zona de Picos de Europa. Aquí però encara ho és més i la pista baixa literalment per la carena de la morrena lateral del glaciar, que es pot apreciar clarament. Una morrena lateral de més de 100 metres d'altura que fa el seu goig. En diuen la "llomba del toro", ja el mapa m'havia impressionat que hi hagués una pista que baixés aquesta carena, però un cop hi ets et dones compte que estàs baixant per la part superior de la morrena glaciar, amb bloc erràtic immens al mig!!

Un cop acabada la morrena la pista es torna francament dolenta. Si haguéssim fet la sortida en sentit invers no sé si hauríem pogut pujar...o com a mínim hauríem tirat de bloqueig de diferencial perquè ens hauríem fet un fart de patinar. L'arribada al poble de Sotres és més tranquil.la, i trobem lloc a l'aparcament per dormir. Caminada pel poble, sopar i a dormir.

Dia 14-24 d'Agost - De Sotres a Cabárceno

Avui tenim el pla molt tranquil, doncs és l'últim dia de vacances (demà ja només queda tornada). Aprofitem per anar a un parell de miradors del Pico Urriellu (Naranjo de Bulnes), el primer prop de la ruta final del Cares amb prou feines s'hi gira el cotxe quan arribes dalt. Tot baixant tenim la "casualitat del l'any", en trobar-nos els nostres veïns per segon any de vacances! L'altre vegada ens vam trobar per casualitat a Eslovènia i aquest cop, mentre baixàvem per la carretera on s'aparca per pujar a la ruta del Cares la Gemma diu..."aquest sembla l'Àlèx...i aquest altre en Gerard...i l'altra la Núria...si són ells". Fem la xerrada i quedem que el pròxim any ja ens ho parlarem abans!!!

Al cap d'una estona parem al mirador de Poo de Cabrales, on el dia abans uns "hogareños" ens van dir que hi havia molt bona vista del Naranjo de Bulnes.

Després en vé dinat anem a Llanes (merci Joan), poble molt bonic i seguim la ruta cap a l'est passant per San Vicente de la Barquera (el visitarem bé un altre any, però es veia molt bonic), Comillas (els "hogareños" ja ens van dir que era menys conegut que Santillana del Mar però molt més bonic) i finalment arribem a Santillan del Mar, que el veiem bonic però petit (quedarà també pendent de visitar bé un pròxim cop), fins arribar altre cop a l'aparcament de Cabárceno, que serà bona base per dormir el dia abans de la tornada.

Dia 15-25 d'Agost - De Cabárceno a casa

Avui toca tornar. Si a l'anada vam anar xino-xano, la tornada serà d'una tirada, 700 km toquen avui. En total n'haurem fet 2900. No ens llevem pas d'hora però, sinó que anem fent i acabem sortint de l'aparcament de Cabárceno a dos d'onze tocats. Repartim el viatge entre matí i tarda, tot dinant a mig camí, per arribar a casa molt contents a dos de set del vespre.

Esperem que tothom hagi pogut tenir bones vacances! Fi de festa major.