diumenge, 28 de gener del 2018

PIC DE LA FOSSA DEL GEGANT-tour

Al Pirineu Oriental la història sempre es repeteix, nevada, ventada posterior, nevada ventada posterior. Aquest any ja en portem unes quantes de bones nevades que sinó fos pel vent ens haurien deixat el pati amb un bon gruix de pols blanca...aquest cop però hem estat de sort que la neu era bastant molla, pesava i el vent no ho ha pogut desgraciar del tot. La contrapartida és que de neu pols seca-seca, poca. Ara neu, molta.

Rumio alguna sortida que sigui prop de casa i que passi per racons no esquiats...la zona del Noucreus ens queda una volta maca per fer, que si és pogués arrodonir amb el cim del Racó Gros seria genial...Quedem amb en Xevi que aquest any és qui marca el ritme i a les 7.25 ja som dins el cremallera de Núria. Quan passem per Queralbs veig en Miquel que espera per pujar, li passo missatge per si volen fer volta junts. Un cop a Núria veiem que també hi ha en Pep, tenien la idea de fer una matinal, nosaltres també, així que intentem portar-los a l'hort...sense gaires dubtes accepten...no saben que anem a l'hort a fangar de valent!!!

Sortim seguint el torrent de Noucreus, a la part baixa no sobre la neu però es passa de sobres tan cara amunt com cara avall. Són quarts de nou i fa fred, també una mica de vent, però és aquell vent de quan s'aixeca el dia, no sembla que hagi d'anar a més. Arribem sota el coll de noucreus i ens trobem les pales molt carregades...el pal s'enfonsa un mentre i no toques ni terra ni neu endurida...així que amb compte pugem fent una bona colla de zeta's arrambats a la roca. En Xevi obre tota aquesta traça redreçada que avui molts d'altres aprofitaran. Un parell d'hores i ja som dalt al coll, nombrat alguns mapes com a Pic de la Fossa del Gegant i a d'altres el posen més al nord-oest...en tot cas la fossa està clar que és el sot que hi ha davant i la cota més alta que tanca la fossa o petit circ és aquesta que passem per damunt de 2811 m. Mirem la cara nord, la intenció es carenajar una mica més al nord per després baixar una bona pala que ens deixara a un altre petit sot, d'on s'han de remuntar 25 metres per sortir i enllaçar ja amb la baixada a l'estany Blau. Bona neu en aquest primer tram, després per dins el torrent ventada i compactada fins flanqueig del llac. Sortint tornem a flanquejar direcció oest i enganxem la pala que surt de la canal amb neu pols fonda!!! uff!!! D'aquí més suau anem baixant fins més o menys 2340 on hi ha el pla sobre l'estany de Carançà. Quina sol.litud i quanta neu!!! El Pic del Racó Gros es veu imponent des d'aquí, amb una aresta nevada molt estètica pròpia d'altres latituds. Avui però ja anem veient que no el farem, doncs ara entrem a l'hort a fangar...

Ens toca remuntar una bona pala carregada com mai de neu, obrint traça fonda de mig metre per no dir més...sort que som quatre perquè d'aquí avui amb dos no sortim!!! Ens rellevem, tres llaçades per barba, la primera optimista, la segona de resistència i la tercera de resignació...més amunt hem de reduir a dues llaçades per barba, ja que obrir traça és feixuc per la pendent i la quantitat de neu. El que va primer sembla talment una arada fangant l'hort...remena i remena la neu.

Finalment arribem sota el pas del porc, ens mirem el cim...tornarem. No en circular...aquest cim es mereix una sortida directe, o almenys fer-lo primer i en sentit invers...però és un senyor cim! Seguim pujant fins arribar a la fossa...no cal ser gaire astut per veure d'on vé el nom...torna ser un sot d'on cal sortir, perquè està 25 metres per sota el collet que li dóna sortida. És curiós que no s'hi formi un llac aqui...

Són dos quarts d'una...el cremallera que volíem agafar marxa a les 13:20...ens queden 200 metres llargs de pujada i tota la baixada...comença el compte enrera de veritat. Fins ara anàvem parlant que difícilment agafaríem aquest cremallera, perquè el dia se'ns havia anat tirant a sobre. Ara els comptes ja surten molt justos, però diuen que els justos van al cel. Es posa en Xevi a davant i ens arrossega a tots tres cap amunt, per arribar al coll just a la una...pells fora i tenim 15 minuts per baixar 6 km i 900 de desnivell, amb els quadríceps com unes pedres. Gas avall! Bona neu i baixada trepidant, amb les mini-parades obligades per agafar aire, que donen per arribar a les 13:20 puntuals davant el cremallera!!! En Pep i en Miquel agafan el que para a Queralbs, en Xevi i jo el que para a Ribes.

Bona matinal, +1400, 14 km i una bona fangada.