diumenge, 13 de març del 2016

CANAU DE RIUS, MONTARDO I SALANA

12-13 de Març de 2016, "el cap de setmana"!

Sortim divendres tarda cap a Viella, amb moltes ganes d'esquiar amb bona neu. Només he tocat neu quatre dies aquesta temporada. Quatre vol dir quatre, no en sentit figurat per referir-se a pocs dies...quatre són un, dos, tres, quatre. El pla és molt interessant i el grup també. L'Edu a última hora ha tingut una lesió de turmell i no podrà venir, quin greu perquè haguéssim repetit el quartet de fa dos anys...Al final però s'apunta en Xevi així que tornarem a ser un quartet. Divendres nit ens quedem a dormir a l'alberg i per dissabte ja dormirem a Restanca, penúltim refugi de la zona carros que no he dormit mai...ara ja només em quedarà Saboredo que és gairebé pecat no haver-hi dormit, sobretot després de l'ampliació!!!

Dissabte matí després de trobar-nos en Xevi al bar on coincidim amb els seus amics, sortim a deixar un cotxe a Aiguamog, per si diumenge fem travessa. Després tornem a pont de réssec per deixar l'altra i sortir direcció el Tuc de Canau de Rius. En Xevi va com una moto, nosaltres a darrera anem seguint com podem. Ens plantem per bona traça oberta al refugi amb poc més d'una hora i deixem algun "trasto" que ens fa anar més feixucs. Seguim de seguida amunt direcció al llac de mar. Em feia especial il.lusió travessar-lo glaçat, després d'haver-lo vist a l'estiu des de les altures. Amb la seva illa al mig és dels més estètics del Pirineu. Seguim obrim traça amunt cap a la pala del fons del llac on aprofito per tirar quatre línies amb escaire i cartabó per no oblidar el costum. Més amunt sort d'en Xevi que està com un brau i continua obrint traça com una retrac. En Jow de mentres tira fotos que algú ha de documentar la sortida. Darrera nostre venen el grup de 5-6 amics d'en Xevi, que amb traça oberta ens trepitgen els talons.

Finalment cim i molt bones vistes, amb molta neu pols arreu. La idea és baixar pel tub o la canal que va directe al llac. No és molt dreta, és ample i està en bones condicions excepte la sortida a dalt de tot. Esquiem a plaer i en Jow i jo ens dediquem a estrenar-la fort, gentilesa de "traces Xevi". Bona baixada i molt contents tornem cap al refugi, no sense abans fer una bona revolcada a la neu. Nosaltres ens quedem a dormir, mentre passem la tarda buscant cobertura, llegint una estona i fent-la petar amb els de Sant Joan de les Abadesses. Bon sopar, ben tips de macarrons i partida al parxís...on tots contra en Jow no és suficient per evitar que guanyi. L'endemà hem quedat amb en Xevi i l'Adri a dos-tres quarts de nou, doncs en Xevi baixa a dormir a la vall i demà tornarà a pujar acompanyat.

L'endemà sortim els últims del refugi, però amb el cuet al cul. Aquell parell no sembla que portin 600 de desnivell ja...més aviat arriben calents per continuar a bon ritme. Atrapem a força gent i ens plantem a dalt del cim del Montardo amb una hora i vint minuts. Pel camí no hi ha gaire res més a explicar...doncs és un obrir i tancar d'ulls. Molta gent al cim i molt bones vistes. Nosaltres ja estem pensant en la baixada...la primera intenció era la canal amagada i la cara nord, que deu tenir neu pols per llepar-se els dits...però a l'altra banda tenim la baixada nord-est i més aprop el Tuc de Salana, on tenim un cotxe a l'altra banda. Per no anar molt tard al final decidim baixar per la cara nord-est que tampoc hi ha baixat mai cap dels quatre.

Bona baixada fins que acabem sobre les faixes rocoses que donen accés a la part baixa. El llibre que m'havia mirat baixa i puja per la dreta de tot en sentit de baixada, però nosaltres ja hem baixat una mica més avall i hauríem de posar pells. Per contra es veu una canal molt marcada que és desaigua del llac per on sembla que potser també es baixaria, remuntant altra cop amb pells. Finalment on som nosaltres també hi ha una canal que a tothom menys a mi li sembla que es baixa...de fet hi ha traces que mai són garantia de res...però al final ens hi fiquem. Mentre mirem, sense descalçar cap a l'esquerra amb un parell de girs em fico gairebé dins, descalço dos minuts i altra cop esquís i avall!!! Al final n'hem sortit prou bé, tot i que mirant la foto era la última opció, doncs més a l'esquerra tot es va posant molt dret...

Posem pells i amunt cap al Salana, no sense abans algun "sube-baja"...va que en Xevi i l'Adri encara faran 2000 positius avui. Cap a les dues arribem dalt del Tuc de Salana, molt bones vistes i una baixada que promet. Aquí trobem la millor neu pols!!! Ràpida i seca ens ho passem pipa fins que anem a petar a la pista després d'haver-la creuat ja un cop. Esquís fins i el cotxe i ruta acabada!!! Ara només queda anar a recuperar els cotxes i dinar a Viella. Gran cap de setmana, gran ruta i bona companyia! Aquestes hauran estat les meves vacances hivernalsSSS!