divendres, 5 de gener del 2024

GRENOBLE - 2024

Del 29 al 5 de gener de 2024

S'està acabant el 2023 i acaba amb una bona sequera a casa nostra. No és que no tinguem neu al Pirineu, que no en tenim, és que no plou amb ganes des del temporal del Glòria!. Tampoc cal que caiguin 200 litres d'aigua de cop, però plogudes de 40 o 50 litres fa tres anys que no en cauen. Amb aquest panorama la neu al Pirineu oriental hi és escassa, més que els rovellons un diumenge a la tarda. El Pirineu occidental estan més de sort i la vessant francesa encara una mica més, però tampoc és per tirar coets, doncs per la Puríssima hi havia la neu justa. Així que per poder esquiar una mica decidim marxar als alps, a la zona de Grenoble, per combinar pistes i una mica d'esquí de muntanya.

Divendres 29 el dediquem el dia amb la calma a travessar França, però veient que dissabte hi ha bona previsió de temps anem a dormir directe a Chamrousse, perquè l'endemà volem esquiar a pistes.

Dormim a l'àrea de furgonetes, 8 € i bastant pla i l'endemà al matí, dissabte 30, ens movem fins a l'aparcament de davant de l'ou que puja fins dalt. Enganxem un dia assolellat i radiant, amb bona neu i fresca, amb bones pistes. De fet ens fem un tip d'esquiar, les nenes estan millorant molt, jo que per primera vegada em vaig posar uns esquís als 15 anys i fins els 18 només hi podia anar 1 cop l'any...Baixem moltes pistes blaves i finalment mentre esmorzen una mica baixo la vermella que porta als Llacs Robert per veure com està i com és de difícil. Em sembla que vigilant la poden fer i les nenes no dubten en voler-ho provar. Baixem el primer tram estret prudentment i un cop a la pista la neu es bona i es baixa de conya! Els hi agrada tant que la baixem 2 cops, sempre tots un darrera l'altre, al davant vaig jo, les nenes i la Gemma tancant la serp. Mentre vaig mirant la gent que fa esquí de muntanya i les rutes possibles que hi ha aquí, hi tornarem. Quan acabem ens toca baixar una altra vermella fins al cotxe, aquí ja més fotuda, perquè hi ha una mica de xafarranxo...i una dona que cau s'emporta la Gemma, sort que ha fet de tap de les nenes. Sense contratemps arribem a la furgo per dinar.

Avui hem fet dos descobriments, una aquesta petita estació i l'altra i molt important, és que hi ha bàsicament dues plataformes de targetes forfait a nivell mundial, la skidata i la team axess. Cada una té una numeració diferent. Quan compres un forfait amb targeta pots recarregar aquest forfait en qualsevol estació del món...de fet hem esquiat amb el forfait FGC 360 Pirineus! Estalvies els 3€ del suport magnètic, les cues i benefici al medi ambient per no generar targetes de plàstic. Per tant si tens dues targetes una skidata i una team axess t'assegures pràcticament que pots recarregar forfait online a qualsevol estació.
A la tarda anem a visitar el poble d'Allevard, on ens hauríem volgut allotjar si haguéssim agafat apartament, cosa que finalment no hem fet. Fa força fred i el poble està bé però ens ha agradat més Saint Martin d'Uriage. Pugem a dormir a les pistes d'esquí del Collet d'Allevard, i les nenes passen la resta de tarda ja negre nit jugant a pilots d'avió, últimament molt motivades. La Sira s'inventa amb unes ulleres i dos paquests de mocadors els auriculars que porten i estenen al volant i al copilot tots els mapes de pistes com si fossin mapes de navegació i parlen entre elles com si haguéssin d'enlairar un avió...quin fart de riure. L'endemà dia de cap d'any ens llevem a l'aparcament superior de Le Collet i sortim a fer pistes, aquestes més petites però amb bona neu. De seguida tens l'estació feta, però com que no fa tant bon dia tampoc és problema. Parem després de cremar el forfait de 4 hores i anem a la furgo a dinar. A la tarda tinc pensat fer una escapada amb esquí de muntanya, però quan ja estic ben equipat per sortir, pam, entra una boira de mil dimonis i alhora es posa a nevar de valent. Canvi de plans. Marxem i encara estem de sort, doncs amb 10 minuts la carretera ha quedat blanca i bastant impracticables, feina a baixar fins al poble. Finalment anem a dormir a Saint Maximin, a costat d'un petit estany. Nit de cap d'any molt tranquil.la, som sols i com a molt escoltem les campanades i algun petard llunyà.

L'endemà 1 de gener ens llevem amb el dubte de si farà bo, però pugem a Allevard altre cop i l'encertem. La nevada del dia abans permet sortir de la cota inferior de l'estació i avui el forfait de 4 hores se'ns fa curt. Baixem pistes blaves però també ens atrevim amb dues de vermelles que tenen molt bona neu pols. Fins i tot sortim una mica de pistes i les nenes tasten que és quedar literalment colgades de neu, petites com són quan hi ha neu pols semblen talps! Avui dinem i crec que podré sortir a fer una escapada amb esquí de muntanya. Surto a bon ritme de la cota inferior, com a mínim vull anar fins dalt i després mirar si salto cap a la cara nord-est, on es veien bones pales. Estic de sort i puc fer unes bones baixades fins a 1800 amb bona neu pols. Ara toca tornar i que no se'm faci tard. Tinc les pells molles i fetes caldo, em sembla que hi estaré més estona del que em pensava. Finalment arribo altra cop a la cota superior i baixo ràpid fins a pistes. En total 2 hores i mitja, per poc més de 12 km i +1000 de desnivell, no està malament!

Avui baixem a buidar aigues i anem a dormir a l'àrea d'Albertville, ja que demà pinta pluja i farem turisme. El dimarts 2 ens llevem amb pluja, però visitem la ciutat medieval de la part alta d'Albertville. Després marxem cap a Annecy, on en Jow ens va recomanar el mercat de Nadal i també la visita a la ciutat que amb els seus canals és ben maca. Aprofitem per menjar-nos una pizza i com que de tant en tant toca dutxar-se anem a la piscina Jean Regis, on podem nedar i aprofitar també l'espai lúdic per les nenes, amb aigua a 30 graus i algunes bombolles, no sense abans passar pel Decathlon a comprar banyadors, doncs me'ls vaig deixar a casa!!! Al final ens surt una tarda prou rodona, i com que ja toca començar a girar, tornem per Aix les Bains i anem a dormir altre cop a Saint Maximin, que ens queda força al mig del que volem fer.

L'endemà dimecres 3 de gener de 2024 ens arribem a Saint Sorlin d'Arves. Una lloc que teniem pendent d'anar-hi. Fa un dia assolellat, però fred i ventós, no massa bo per fer pistes amb les nenes. Provo de sortir des d'Entreaigues amb esquís de muntanya per pujar algun cim, però després de 5 km no sóc enlloc i a 1800 em trobo la cota de la crosta, doncs ahir va ploure també en altura. Res, mitja volta i avall. La baixada terrible, 600 metres "tasconant" per no dir "cunya". Neu dura i crosta tipus la pitjor de Vallter...sort que les vistes de les Agulles d'Arves són maques, perquè arribo a baix amb dos pernils curats en comptes de quadríceps. No sempre surt bé, això és l'esquí de muntanya, això és la vida.
Veient que dijous 4 pinta bo (m'ho confirma el veí de Saint Martin d'Uriage) anem a dormir en aquest poble i al matí quan ens llevem pugem directes a Chamrousse, estació que ja ens va agradar molt el primer dia. Avui aparquem al sector oest, a baix i ja només sortir veiem que serà un gran dia. Cel assolellat i molta neu pols. Forfait de 4 hores que avui tornem a exprimir, amb 4 baixades incloses per les vermelles del Llac Robert. Esquiar 4 dies ha anant molt bé per la Sira i la Nora, que ja baixen força bé, prudentment, però amb seguretat. Avui els esquiadors de muntanya s'estan posant les botes. Jo tinc paciència i alhora fe que alguna cosa encara podré fer.

Anem a dinar i surto esperitat pistes amunt, pel circuit rando de la dreta, sortint ràpidament de pistes. Segueixo bona traça amb bons paisatges. Ja esquiant de pistes m'havia mirat les traces en aquesta vall i els llacs, així que quan veig el rètol de desviament i vaig de dret. Pujo per aquesta bonica vall, amb neu fonda fins als replans superiors i d'allà fins al coll que separa dels llacs Robert. Pujar el Gran Van o el Petit Van seria factible, però aniria molt tard i sol no és el moment. També fa fred. Tot i això baixo fins els llacs Robert per fer algun metre més, torno a posar pells i arribo fins dalt la Croix de Chamorusse, sortida molt freqüentada pels locals. Pells fora i avall cap al cotxe, on arribo després de dues hores i quart, poc menys de 11 km i 800 m de desnivell. Estic content perquè al final les tres sortides han estat de dues horetes i quart més o menys, a bon ritme. Arribo al cotxe amb un bon somriure, això s'acaba, ha començat i ha acabat a Chamrousse, ara toca tornar. Fem una tirada de poc més de dues hores i parem a dormir a Rochegude, a quatre hores i poc de casa, on arribem el divendres 5 al migdia apunt pels Reis!

Molt bona zona, amb un bon record d'esquiar tots quatre amb família, baixant les pistes com una serp. Esquiar, tot i que té fama de car, és dels esports més intergeneracional, ja que aquests dies ens hem fet un tip de veure avis esquiant al costat dels seus néts. La fama tampoc és tant merescuda, hem pagat forfaits de 86 €-111 € tots 4 per 4 hores cada dia amb assegurança inclosa. Hi ha encara estacions econòmiques i familiars, més enllà dels grans complexos amb forfait individual a 70€ on apendre a esquiar. Bon any 2024 a tothom!