dissabte, 25 de febrer del 2012

PIC DE CANALS

Si una cosa està clara, és que l`Ariège hi ha neu. És com un petit "paradís", doncs mentre aquest any el pirineu oriental està just i ventat, el Cadí encara no ha vist "nevar", les cares sud del nord de la Cerdanya pràcticament es poden fer amb xiruques i la cerdanya francesa el glaç i el vent l'han maltractada (però si pot esquiar), a l'Ariège tot és possible. Em miro l'estany d'Aigue Longue, envoltat d'un curiós petit circ. El tinc ullat de fa temps, en Russi també. Avui però anem amb la Gemma i ens hi quedem dissabte i diumenge. Russi, no pateixis, no l'hem conquerit, però si que he pres vistes per fer el Pic des Perdrix, just damunt el llac. És factible, però llevant-nos d'hora. De fet també pensava que el Pic de Canals seria més factible, el que no em pensava és que hauriem de sortir del poble d'Orgeix, a 820 metres, això si amb els esquís als peus!!!

Ens enfilem per la pista que a l'estiu et puja ben bé fins a 1500. Ara però està tot nevat, així que anem pujant, no sense alguna "enfangada" com creuar tot un seguit de faigs que el vent ha tombat...Anem pujant i tenint en compte que ens hi hem posat a les 11, vaig interioritzant les dificultats que ens trobarem...el temps. Se'ns farà fosc sinó vegilem. Més encara quan llegeixo que el pàrquing final a 1500 m està a 7 km del poble...7 km per no ser enlloc!!! La pujada però és bonica, enmig d'un bosc de faigs i solitari-solitari. Passem primer per un gran refugi mig abandonat (potser ara a l'hivern), més amunt una petita cabanya de pastors (tancada) i encara més amunt una petita cabana oberta i lliure, apta per 4-6 persones. Nosaltres seguim amunt. Entre petjades d'ossos (la Gemma es riu de mi), anem remuntant la llarga vall fins que finalment arribem al que deu ser el pàrquing d'estiu. Allà en un cartell, queda clar que a la zona hi ha ossos. Home, poc o molt ja ser distingir les petjades d'un isard de les dels altres animals. Si no eren d'ós potser eren d'una guineu de 30 o 40 kg, però eren petjades curtes, rodones i profundes i de peülla, no d'unglot. Anem seguint fins que ens fiquem al bosc, quin bosc. O són les meves ulleres o és fosc i espès. Pugem pel camí d'estiu, però baixar baixarem per l'altra costat del torrent on unes pales netes faran de més bon traçar.

Gairebé a l'hora de dinar arribem al fons de la vall. Per damunt nostre el Llac, davant el Pic des Perdrix i a la dreta el Pic de Canals. Tot és lluny encara de desnivell, però el de Canals és el més factible, així que girem a la dreta i ens enfilem per un prat-torrent una mica redreçat fins a la cota 1900. Allà veiem que anem justos de temps. La Gemma està cansada i jo també. Són dos quarts de quatre i encara no hem fet cim!!! Decideixo provar-ho tot sol mentre la Gemma menja una mica. Surto, ben convençut que giraré amb deu minuts. Vaig amb tota la maquinaria encesa, llenya i carbó al màxim. Això no pot durar, petaré...Però a mesura que el cos s'acostuma, veig que puc anar pujant. Obro traça per neu fonda i una mica humida. Arribo sota els pics i giro a l'esquerra per una petita coma. Amunt amunt, m'enfilo directe per una petita pala-corredor i arribo al cim amb esquís. Sort que la neu es fonda, si fos glaçada no hauria pas pujat amb els esquís. Un cop a dalt freno de cop, doncs a l'altre costat el cim "cau" directe sobre Merens les Vals. Ara entenc el nom, Pic de Canals, si tot són canals directe a Merens!!! Quatre fotos, sobretot de la cara nord-oest del Perdix, per on penso que s'ha de pujar. Això serà però un altre dia. Pells fora i avall. Són les quatre hi deu. Arribo on és la Gemma i baixem tots dos directe avall.

A les 6 arribem al poble. Al final dues hores de baixada. Molt directe, doncs tota la pista de pujada, amb neu una mica dura ha estat ràpida d'esquiar i de pendent tampoc n'hi faltava, així que gairebé no hem hagut de remar... Rebentats però contents, a buscar lloc per dormir.

Gemma i Samuel

Jaume J ha dit...

Samuel, com tu, em vaig fixar amb aquest racó del mapa... i avui hi hem anat. Té moltes possibilitats i ve de gust anar-hi a l'hivern, fent nit a cabana...

Samuel ha dit...

Jaume,

només dir-te, compteu amb mi!