dissabte, 17 de juliol del 2004

OLLA DE NÚRIA

Escrit per Jordi Juvanteny

La ruta que passem a explicar és una de les més maques que és pot fer en el Pirineu i una de les millors de la vall de Núria. Es tracte de l'anomenada olla Núria. Una ruta que fa el cim de tots els pics que envolten el santuari de Núria, començant pel Puigmal i acabant al Noucreus. No és una ruta per iniciar-se a la muntanya, és tracta d'una sortida per excursionistes fets ja acostumats a grans distàncies i grans desnivells, ja que les dades de l'olla són 12 cims entre principals i secundaris, 1.930 metres de desnivell positius i 26 km de distància. Unes 7 hores en total fins a Núria.

Fontalba - 2.074 metres
Fontalba - 2.074 metres - 9h

Desnivell: 1.930 metres
Distància: 26 km

L'olla de Núria és una ruta que pot començar i acabar des de diferents llocs segons el parer dels excursionistes. És pot començar i acabar al santuari de Núria, potser la variant més classica, o també es pot començar i acabar a Fontalba allargant una mica l'excursió ja que un cop a Núria s'ha de fer el camí de Fontalba (uns 5km). També hi ha gent que creu que el Noucreus és l'últim cim de l'olla i d'altres que també volen pujar al Torreneules, en tot cas, totes les combinacions fan que l'Olla de Núria sigui una excursió extraordinària. Nosaltres vam començar i acabar a Fontalba i vam considerar el Noucreus com a últim cim de l'Olla ja que el Torreneules queda una mica endinsat desfigurant la forma d'olla i ja l'haviem pujat en una anteriror ascenció descrita també en aquesta web. Principalment parlarem de 6 cims importants, el Puigmal, el pic del Segre, el Pic de Finestrelles, el Pic d'Eina, el Noufonts i el Noucreus. Cal dir que en tot moment es pot deixar l'Olla i baixar cap al santuari, si ja s'en té prou, es tira aball des de qualsevol coll. És l'avantatge de no haver d'arribar per força al Noucreus.

Comencem des de el pla de Fontalba ascendint el concorregut Puigmal, primer cim del dia i cim més alt de tota l'Olla. El camí és conegut de sobres i no presenta cap dificultat. A mig camí passes pel primer cim secundari del dia, el cim de la Dou, un pic que si no fos pel mapa i quatre pedres amuntegades no sabries pas que hi és. Un cop al cim del Puigmal, sostre del Pirineu oriental, s'ha de continuar cap al nord en direcció al Pic del Segre. A partir d'ara tot el camí transcorrerà per la carena que fa de frontera entre Catalunya i França. Des de el Puigmal ja es pot veure que el Noucreus és molt lluny.
Abans d'arribar al Pic del Segre ens trobem primer amb el Puigmal petit de Segre, un cim secundari de 2.812 metres, i seguidament arribem al Pic del Segre, segon cim important de l'Olla. Les vistes són molt bones i en tot moment tenim el santuari de Núria abaix a la dreta i a mesura que es va avançant el santuari va ensenyant totes les seves cares. Continuem el nostre recorregut per la carena i ara baixem fins al coll de Finestrelles, el punt més baix de l'Olla i punt de partida per pujar el Pic de Finestrelles. Primer em de passar pel puig del coll de Finestrelles però no s'ha d'arribar fins al cim, el camí flanqueja per sota dirigint-se al cim del Finestrelles, tercer cim important del dia. Ens encarem ja cap al coll d'Eina, abans d'arribar-hi es succeixen uns quants cims secundaris com el Puig de Núria i el Puig del Coll d'Eina. Un cop al coll ja afrontem la pujada cap al quart cim princial, el Pic d'Eina. Aquí es pot contemplar la reserva natural d'Eina a la vessant francesa amb la torre d'Eina allà mateix. Per la banda catalana sempre tenim el santuari de Núria. Avancem amb la nostra Olla i ja ataquem el Noufonts, uns dels cim clàssics de la vall de Núria i cinquè cim principal. A mesura que anem avançant el cansament es va notant i cada vegada els cims costen més d'arribar. És molt aconsellable anar menjant i anar hidratant-se en tot el recorregut. Es poden aprofitar les parades a cada cim per anar-se alimentant. Un cop al coll del Noufonts ja només queda la última pujada, la pujada cap el Noucreus. Només deixar el coll trobem una cabanya molt ben aconseguida que pot servir de refugi davant de qualsevol contretemps. El cim del Noucreus és especial, no torbes cap fita que t'indiqui que ets al cim. El més normal és continuar fins al coll del Noucreus on allà si que hi ha 9 creus i pràcticament estàr a la mateixa alçada que el cim. Des de el coll es pot pujar al Pic de la Fossa del gegant, un altre cim secundari que queda a menys de 5 minuts. Doncs ja hem acabat, ara toca baixar a Núria, ara és el Puigmal el cim que queda molt lluny.

Un cop a Núria és un bon moment per recuperar forces tot dinant al peu del llac. Encara ens falta enfilar el camí de Fontalba però amb la satisfacció de la feina feta. Ens em menjat l'Olla.